Posudzovanie vplyvov na ŽP
Naším poslaním je pomáhať naším klientom pri riešení rôznych environmentálnych problémov v súvislosti s realizáciou rôznorodých investícií v súlade s národnou legislatívou a medzinárodnými štandardmi
Posudzovanie vplyvov na životné prostredia (Environmental Impact Assessment- EIA) je na prvý pohľad zložitý proces, ktorým Vám pomôžeme previesť Váš projekt.
Všeobecne je považovaný za jeden z hlavných nástrojov medzinárodnej environmentálnej politiky na uskutočňovanie trvalo udržateľného rozvoja. Vo vyspelých krajinách sa uplatňuje viac ako štyri desaťročia.
Vychádza z nasledovných princípov
- komplexnosť vyhodnotenie predpokladaných vplyvov danej činnosti a strategického dokumentu na životné prostredie ešte pred rozhodnutím o ich povolení
- vyhodnotenie vplyvov zabezpečujú odborníci z rôznych oblastí
- široká a aktívna účasť verejnosti na procese posudzovania
- variantné riešenia
- proces posudzovania nenahrádza proces povoľovanie danej činnosti
Účelom posudzovania je podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
- zabezpečiť vysokú úroveň ochrany životného prostredia a prispieť k integrácii environmentálnych aspektov do prípravy a schvaľovania strategických dokumentov so zreteľom na podporu trvalo udržateľného rozvoja,
- zistiť, opísať a vyhodnotiť priame a nepriame vplyvy navrhovaného strategického dokumentu a navrhovanej činnosti na životné prostredie,
- objasniť a porovnať výhody a nevýhody návrhu strategického dokumentu a navrhovanej činnosti vrátane ich variantov a to aj v porovnaní s nulovým variantom,
- určiť opatrenia, ktoré zabránia znečisťovaniu životného prostredia, zmiernia znečisťovanie životného prostredia alebo zabránia poškodzovaniu životného prostredia,
- získať odborný podklad na schválenie strategického dokumentu a na vydanie rozhodnutia o povolení činnosti podľa osobitných predpisov.
- Predmet posudzovania
Predmetom posudzovania je:
- proces posudzovania vplyvov strategických dokumentov na životné prostredie,
- proces posudzovania vplyvov stavieb, zariadení a iných činností na životné prostredie,
- posudzovanie vplyvov strategických dokumentov a navrhovaných činností presahujúcich štátne hranice,
- pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie.
- Účastníci procesu posudzovania
- Príslušný orgán
- orgán štátnej správy, ktorý riadi proces posudzovania vplyvov na životné prostredie podľa zákona a je ním Ministerstvo životného prostredia SR, krajský úrad životného prostredia, obvodný úrad životného prostredia.
- Rezortný orgán
- ústredný orgán štátnej správy, do pôsobnosti ktorého patrí posudzovaná činnosť, ak ide o posudzovanie strategických dokumentov s celoštátnym dosahom, je ním orgán, ktorý predkladá návrh takéhoto strategického dokumentu na rokovanie vlády Slovenskej republiky.
- Obstarávateľ
- právnická alebo fyzická osoba, ktorá zabezpečuje vypracovanie strategického dokumentu.
- Navrhovateľ
- právnická alebo fyzická osoba zamýšľajúca vykonávať činnosť, ktorá má byť posudzovaná podľa tohto zákona.
- Schvaľujúci orgán
- orgán verejnej správy, príslušný na schválenie strategického dokumentu.
- Povoľujúci orgán
- orgán štátnej správy, príslušný na vydanie rozhodnutia o povolení činnosti podľa osobitných predpisov.
- Dotknutý orgán
- orgán štátnej správy, ktorého záväzný posudok, súhlas, stanovisko alebo vyjadrenie, vydávané podľa osobitných predpisov, podmieňuje povolenie činnosti.
- Dotknutá obec
- obec, na území ktorej sa má činnosť realizovať a obec, ktorej územie zasiahne vplyv činnosti.
- Verejnosť
- chápaná v najširšom slova zmysle, vrátane zainteresovanej verejnosti (občianska iniciatíva, občianske združenie, mimovládna organizácia).
- Odborne spôsobilé osoby
- odborníci z rôznych oblastí vedy, techniky a praxe zapísaní v zozname odborne spôsobilých osôb.
- Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie
- Účastníci procesu posudzovania
Podľa závažnosti možných negatívnych vplyvov na životné prostredie sa z hľadiska posudzovania členia strategické dokumenty a navrhované činnosti na dve skupiny:
- podliehajúce povinnému hodnoteniu (príloha č. 1 a príloha č. 8 zákona) a
- podliehajúce posudzovaniu na základe rozhodnutia príslušného orgánu v zisťovacom konaní.
U navrhovaných činností v odôvodnených prípadoch podliehajú posudzovaniu aj navrhované činnosti neuvedené v prílohe č. 8 zákona, ak tak rozhodne príslušný orgán ochrany prírody a krajiny. Ide najmä o prípady navrhovaných činností nedosahujúcich prahové hodnoty podľa prílohy č. 8, avšak sú situované v citlivých oblastiach a ich vplyvy by mohli spôsobiť podstatné zmeny v biologickej rozmanitosti, štruktúre a funkcii ekosystémov.
- Predloženie zámeru pri EIA, oznámenia pri SEA.
- Určenie rozsahu hodnotenia a časového harmonogramu.
- Vypracovanie správy o hodnotení EIA, SEA.
- Pripomienkovanie a verejné prerokovanie správy o hodnotení.
- Vypracovanie odborného posudku.
- Vypracovanie záverečného stanoviska.
Zisťovacie konanie začína predložením zámeru prípadne oznámenia a končí vydaním rozhodnutia, v ktorom príslušný orgán rozhodne, či sa činnosť, alebo strategický dokument bude alebo nebude posudzovať. V prípade, že sa rozhodne, že sa činnosť, alebo strategický dokument nebude posudzovať, nasleduje povoľovací proces podľa osobitných predpisov.
V prípade, že sa rozhodne, že sa činnosť bude posudzovať, proces pokračuje ako pri povinnom hodnotení.
Jednotlivé kroky procesu posudzovania sú vzájomne previazané a vstupujú do nich už od počiatočnej fázy všetci účastníci procesu posudzovania, vrátane širokej verejnosti.
- Zmeny oproti zákonu č. 127/1994 Z.z.
- Presunutie niektorých kompetencií na krajské a obvodné úrady ŽP
Dôležitou zmenou oproti zákonu NR SR č. 127/1994 Z. z., podľa ktorého štátnu správu v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie v celom rozsahu zabezpečovalo Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP SR), je nové rozdelenie výkonu štátnej správy medzi MŽP SR, krajské úrady životného prostredia a obvodné úrady životného prostredia.
- Ustanovenie podrobných krokov SEA
V zákone sa upravuje posudzovanie strategických dokumentov z vecného hľadiska, to znamená, že sa jedná o okruh odborových strategických dokumentov, ktoré môžu mať vplyv na životné prostredie, a preto podliehajú posudzovaniu podľa tohto zákona. Ide hlavne o koncepcie uvedené v prílohe č.1 zákona z oblasti energetiky, dopravy, poľnohospodárstva, lesného hospodárstva, priemyslu a ďalších, ďalej strategické dokumenty z oblasti regionálneho rozvoja a využívania územia, ako aj strategických dokumentov, u ktorých nutnosť posudzovania vyplýva z osobitného predpisu napr. zákon o ochrane prírody a krajiny. Ďalšie strategické dokumenty neuvedené v prílohe č.1 zákona sa budú posudzovať podľa zákona len vtedy, pokiaľ tak rozhodne príslušný orgán v zisťovacom konaní. Rovnako ako smernica SEA sa zákon nevzťahuje na strategické dokumenty, ktorých jediným účelom je národná obrana, civilná ochrana, finančné plány alebo rozpočtové plány a programy.
- Skrátenie termínov posudzovania a úprava niektorých limitov
Na základe desaťročných skúseností s posudzovaním vplyvov na životné prostredie boli upravené niektoré lehoty pre jednotlivé etapy posudzovania a určené tak, aby umožnili seriózne posúdenie bez zbytočných prieťahov. V zákone boli tiež upravené niektoré limity pre posudzovanie navrhovaných činností uvedené v prílohe č. 8 (napr. čistiarne odpadových vôd a kanalizačných sietí, garáže a parkoviská, polyfunkčné domy).
- Proces posudzovania vedený mimo správneho konania
Celý proces posudzovania je vedený mimo správneho konania okrem rozhodnutia o pochybnostiach, či niektoré náklady znáša navrhovateľ alebo obstarávateľ, všetky ostatné rozhodnutia, ktoré vydáva príslušný orgán nie sú vydávané podľa zákona o správnom konaní, a preto sa voči nim nemožno odvolať.
- Platnosť záverečného stanoviska
Platnosť záverečného stanoviska je obmedzená na 3 roky od jeho vydania, možno ju však predĺžiť o ďalšie 2 roky a to i opakovane, pokiaľ sa preukáže, že nedošlo k podstatným zmenám v navrhovanej činnosti alebo v dotknutom území.
- Práca s verejnosťou
Zákon definuje verejnosť v najširšom slova zmysle, vrátane zainteresovanej verejnosti v súlade s predpismi EÚ a ostatnými medzinárodnými dokumentmi v tejto oblasti. Informovanie verejnosti sa zabezpečuje prostredníctvom internetu, médií a dotknutej obce. V zákone sa navyše vyčleňuje v rámci všeobecného pojmu verejnosť tzv. zainteresovaná verejnosť - tri formy združení verejnosti a upravuje podmienky ich vzniku a ich postavenie v procese posudzovania, resp. i ďalšom konaní. Ide o:
- občiansku iniciatívu,
- občianske združenie,
- mimovládnu organizáciu podporujúcu ochranu životného prostredia.
- Zverejňovanie a archivovanie dokumentácie
Dokumentácia z procesu posudzovania sa zverejňuje v elektronickej forme na internetovej stránke MŽP SR a Enviroportáli a je k dispozícii širokej verejnosti. Komplexná dokumentácia je archivovaná 15 rokov od skončenia procesu.